Romanian Design Week, evenimentul ce a marcat începutul verii, te mai așteaptă până duminică, 5 iunie, în Piața Amzei. Printre obiectele de design preferate, despre câteva dintre ele ți-am povestit săptămâna trecută, am experimentat și o cameră obscură, iar momentul nostru de Alice în Țara Minunilor de Design s-a declanșat brusc.
FANGAI – o instalație de light & sound design, by Martin Balint
În întunericul în care am intrat s-a făcut lumină de cum am călcat pe senzorii ca niște buline negre de pe podea. Iar o muzică psihedelică, și în același timp zen, cădea din lămpile - ciuperci ai căror spori se iluminau datorită pașilor noștri. Zgomotele organice se succedau într-o simfonie dictată de mișcările noastre! Am mers, ne-am învârtit, am și alergat un pic și nu ne-a venit să credem că lumina cuminte a zilei era doar la o perdea neagră distanță de concertul pe care îl provocam înăuntru.
Nu sunt multe instalații de sound & light design create de artiști români. De asta îți recomandăm să experimentezi FANGAI. Și, din același motiv, l-am și luat la întrebări pe Martin, ca să vedem ce a vrut să spună autorul. ;)
Cum au fost create ciupercile și ce reprezintă FANGAI?
Martin Balint: Instalația face parte dintr-o serie de lucrări în care explorez percepţia umană asupra naturii prin intermediul tehnologiei. Mă atrag foarte mult excepţiile în biologie. Mi-a plăcut mult ideea de plantă fără fotosinteză şi de aici am început să dezvolt conceptul lucrării. Apoi m-a atras ideea de a interpeta sunetele pe care le produc sporii ciupercilor, sunete pe care în mod normal urechea umană nu este capabilă să le perceapă. Pentru lămpile pentagonale, am descoperit un produs nou – becul cu difuzor încorporat Pulse de la Sengled, care a câştigat premiul pentru inovaţie la CES 2015, ce a funcţionat perfect pentru FANGAI.
Cum ai creat sunetele organice, psihedelice?
Martin Balint: Sound designul a plecat de la ideea de a găsi obiecte uzuale care pot produce sunete repetate, precum cărţile răsfoite, grătarul unui ventilator, tăvi zimţate de tartă, strecurători, elemenţii de la calorifer, coji de alune fărâmiţate etc. Era important să folosesc sunete acustice care ulterior să fie procesate astfel încât să obţin o atmosferă cât mai organică şi cavernoasă. Toate sunetele din instalaţie au fost înregistrate cu Dan Ştefan Rucăreanu şi Ştefan Damian la Smart Sound Studios.
Într-o noapte, am târât până la studio o valiză plină de tot felul de cărţi, de la Metamorfoza lui Kafka până la poemele lui Beaudelaire, tăvi, grătare şi alte astfel de obiecte şi am început să experimentăm în spiritul muzicii concrete, fără intenţia de a obţine o partitură concretă, ci aranjamente sonore care să poată transmite prin analogie ideea de spori de ciupercă. Colaborarea cu Dan şi Ştefan m-a ajutat mult să obţin o dinamică organică, care se schimbă de fiecare dată în funcţie de cum te mişti în spaţiul instalaţiei.
Martin este creative partner la agenția HIPPOS, specializată în livrarea de experiențe memorabile consumatorilor prin design multidisciplinar.
Sursă fotografii: prin Martin Balint.
Trebuie să fii logat pentru a putea comenta.