În căutarea multiplayerului perfect

S-a schimbat ceva în 2019 în jocurile multiplayer? Am devenit mai sociali, mai inventivi, mai creativi? Încotro ne îndreptăm? Sigur nu ne îndreptăm spre China, unde autoritățile au decis să le interzică celor cu vârste până la 18 ani să se mai joace online între orele 10 seara și 8 dimineața. Planul chinezilor, susținut de avertismentul de anul trecut al Organizației Mondiale a Sănătății, impune acestei categorii de jucători să nu petreacă, în jocurile online, mai mult de 90 de minute pe zi, de luni până vineri, și 180 de minute pe zi, în weekend.

De asemenea, copiii și adolescenții cu vârste între 8 și 16 ani nu mai au voie să cheltuiască decât 29$ pe lună pentru cumpărături în jocuri, iar limita pentru cei între 16 și 18 ani este de 58$. 

Primiți cu game on-ul?

Sigur, ceea ce se întâmplă în China e dus la extrem și n-aș vrea să cred că vom ajunge vreodată și noi așa. De jucat, sigur vom continua să ne jucăm. Mai ales online pentru că online-ul este social, iar omul prin natura lui este un animal social. De aceea, am să încercat să schițez, în cele ce urmează, câteva idei despre lucrurile care au fost îmbunătățite/inovate în jocurile multiplayer în 2019, dar întrebarea „Încotro ne îndreptăm?” este deschisă tuturor.

Un co-op cum rar ți-e dat să joci

Nu putea să treacă anul fără să vă scriu despre Death Stranding (PS4), un joc pe care mulți l-au tratat nedrept, simplificându-l la goana cu și după colete și titrându-l simplist, de parcă ar fi un joc de duzină. Nu am să intru în detalii despre reacțiile negative venite din partea acelor jucători care o au pe Doamna Gândire Superficială la ușa casei pentru că am să plec de la premisa că acei oameni nu au avut suficient timp să joace Death Stranding cap-coadă, grăbindu-se să pună verdictul după câteva ore de joc. Pentru cine nu știe, Death Stranding e capodopera pe care Hideo Kojima (arhicunoscut pentru seria Metal Gear Solid) a anunțat-o acum 4 ani și a livrat-o în această toamnă, lăsându-i cu gura căscată chiar și pe cei mai acerbi critici într’ale gamingului.

Death Stranding este un action game single-player, cu inserții de co-op. Deși nu îi aparține în totalitate (vezi Dark Souls), dar a fost dezvoltată și dusă cu câteva trepte mai sus de Kojima, ideea de multiplayer co-op din Death Stranding are la bază ideea de conectare online între toți jucătorii care aleg să construiască structuri în joc pentru a le ușura munca tuturor jucătorilor care vin din urmă. Aceștia la rândul lor au posiblitatea de a îmbunătăți acele structuri și a le lăsa celor care vin în urma lor și tot așa. Pe lângă diferitele structuri lăsate de ceilalți (de exemplu, poduri, scări, frânghii etc.), poți găsi în joc plăcuțe de avertizare de pericol sau chiar mesaje de încurajare lăsate acolo de alți jucători, ba mai mult - îți lași vehiculele la dispoziția oricui pentru că toți lucrați pentru același scop.

Și mai e ceva în Death Stranding, ceva care cu greu are echivalent în realitate - pui umăr de la umăr cu ceilalți jucători și construiești autostrăzi. Sigur că această lume post-apocaliptică are un Guvern, dar de autostrăzi nu el se ocupă. Ca în viață - primul metru de autostradă tot de la (fiecare dintre) noi vine. Dimensiunea socială gândită de Kojima nu se oprește însă aici: tot ceea ce primești de la ceilalți jucători care au ajuns într-un loc înaintea ta poate obține de la tine un Like și, la fel, și tu vei primi Like-uri de ceilalți oameni. Te-ai gândit vreodată în câte jocuri ai ocazia să primești sau să oferi aprecieri? (Mai) Ții minte ce bine te simți atunci când îți spune cineva „Mulțumesc”? Poți să fii altruist oricând, în afară de Crăciun, și practic oriunde, nu-i așa?

Remote Play Together: un co-op de canapea... în online

Deceniul ăsta în care trăim a fost marcat de apariția jocurilor cross-platform, iar o listă exhaustivă (și în plină dezvoltare) se află pe Wikipedia. Cei de la Digital Trends au realizat chiar un top al celor mai faine titluri pe care le poți juca alături de prietenii tăi, de pe orice platformă. Conectarea între cât mai mulți oameni a fost și filozofia de anul acesta a celor de la Valve, care în această toamnă au implementat sistemul Remote Play Together, având la bază couch co-op (jucatul pe același ecran, în split screen). Despre Remote Play Together am scris deja aici, când se afla în faza de testare beta. Între timp, feature-ul a fost lansat în versiune completă, adică nu doar posesorii de PC se pot bucura de acest sistem, dar și cei de iOS și Android, prin aplicația Steam Link. 

 

Cloud gamingul de noiembrie

Noiembrie 2019 a purtat stindardul Google, care a lansat propriul serviciu de cloud gaming, numit Stadia, pus la dispoziție nu doar pe desktopuri (prin Google Chrome), dar și pe smartphone-uri și tablete. Adică un fel de Netflix al jocurilor. Care, din păcate, nu era disponibil în România, la momentul scrierii acestui articol. Serviciul a fost caracaterizat ca o revoluție pentru industria gamingului aflată în plină dezvoltare, pentru că jucătorii pot accesa titlurile disponibile fără să le descarce în prealabil. Sesiunea de joc se desfășoară doar cu un dispozitiv cu rol de monitor și un controller, iar de restul se ocupă serverele Google.

„Dacă, de exemplu, vă gândiți ce au făcut Netflix pentru televiziune și filme sau Spotify pentru muzică, ideea de a transmite la cerere, în orice moment, este cu adevărat puternică. Stadia e puțin diferită (...), va trebui să plătiți pentru unele jocuri, dar interesant este că Google are, în momentul de față, multe avantaje în ceea ce privește spațiul”, spune Greg Williams, de la Wired UK. 

Debutul Google pe piața de gaming aflată în continuă dezvoltare vine și cu niște mici curiozități. De exemplu, noul Darksiders (Genesis) costă cu 10$ mai mult pe Stadia (39,99$) decât pe Steam (29,99$) și nimeni nu a explicat până acum motivele. O surpriză mai puțin plăcută vine și din partea Borderlands 3, unde jucătorii care au ales să-l butoneze pe Stadia se află încă în sărbătoarea Halloweenului, pentru că dezvoltatorii jocului nu au mai updatat datele din 24 octombrie... 

Fortnite are cadouri zilnice și split-screen

Decembrie a venit încărcat cu tot felul de cadouri din partea Epic Games pentru jucătorii de Fortnite. Înainte de a deschide sezonul de Crăciun, Fortnite PvP a primit un update prin care doi prieteni jucători pe PS4 sau Xbox One pot juca de pe canapea, prin split-screen. Feature-ul este un work in progress și se aplică doar în meciurile Duos și Squads, iar jucătorii sunt încurajați să-și împărtășească opiniile cu Epic Games, prin intermediul unei opțiuni din joc. 

Dar cel mai notabil moment al lunii decembrie a fost, bineînțeles, eventul cu Star Wars, care a adus, în joc, celebrele lightsabers. YAY! La câteva zile după, s-a anunțat eventul de iarnă, numit Winterfest, și am sărit în sus de bucurie când am dat cu nasul de... cadouri. Din 18 decembrie, timp de 2 săptămâni, nu uita să intri zilnic în Fortnite battle royal ca să-ți iei cadourile. Hint: în stânga sus, la dreapta de Play, e o steluță frumoasă, de culoare albă, unde găsești cabana de Crăciun, cu atmosfera caldă, de familie, pe care o căutăm mereu în perioada asta a anului. Și mai găsești ceva, ceva pe care eu nu l-am mai întâlnit până acum în niciun joc: posibilitatea de a scutura cadourile înainte, ca să te hotărăști pe care îl deschizi. 

Ca orice alt event de sezon, și Winterfest vine cu provocări noi, care, odată finalizate, îți vor oferi obiecte tematice în joc. Eventul durează 20 de zile și vine cu noutăți și pentru modul Creative, pe care trebuie să-l accesezi numaidecât, ca să vezi cum arată și să descoperi modul Battle Lab, în care poți crea, după bunul plac, propriul tău meci de battle royal 100% privat, cu maxim 15 oameni, cu tine cu tot... 

Raționamentul deductiv, atribuit mai nou și boților

Cu siguranță că anul acesta au mai fost lansate jocuri care ar fi meritat să fie măcar amintite în acest articol. Totuși, mi se pare normal să nu mă lungesc cât o zi de post, că n-au intrat încă zilele în sac. Nu aș vrea însă să părăsesc scena fără a aminti de o inovație a celor de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts, care au creat un bot capabil de victorie clară într-un hidden-role game online (joc în care rolurile și motivele nu sunt cunoscute de la început; vezi, de ex. Warewolves). 

Până la apariția articolului, în noiembrie 2019, lucrurile au decurs ca la carte: în urmă cu 3 ani, a fost creat primul bot care a reușit să învingă un jucător profesionist de Go; iar la începutul lui 2019, a fost creat primul bot capabil să-i învingă pe cei mai buni jucători de poker din lume. 

Ceea ce a făcut MIT acum a fost să creeze un bot care știe să facă distincția între aliat și dușman. Și pentru asta, cercetătorii s-au folosit de jocul The Resistence: Avalon și l-au creat pe DeepRole, care este capabil să câștige un joc multiplayer online după ce „își dă seama”, prin „raționament deductiv”, cu cine să se alieze și cum să facă să câștige. DeepRole a trecut deja prin 4.000 de runde în The Resistence: Avalon și... a câștigat de fiecare dată. Ce urmează? Botul nu știe încă să comunice, pentru că practic nu are nevoie, dar MIT susține că, deși interacțiunea socială este o componentă umană, botul ar trebui să învețe să facă și el asta.  

Ce așteptări ai de la viitor?

La prima vedere, numai de bine pe frontispiciul industriei de gaming. Piața e în continuă dezvoltare, profiturile companiilor sunt uriașe și, deși din când în când ne mai coasem buzunarele, tot dăm constant bani pe jocuri (cine nu vrea să se distreze?). Și până și la noi, în România, apele au început să se zbată un pic mai vioi, inclusiv în mass-media mainstream.

Ceea ce îmi doresc eu de la viitor, dar șansele sunt extrem de slabe să se întâmple, din motive care țin de economia de piață, dar și de natura oamenilor, este dispariția sau măcar diminuarea/stagnarea cerințelor de sistem pentru jocurile noi. La cum merg treburile în momentul de față, ar trebui să îmi schimb calculatorul de la an la an, ca să pot juca un titlu nou. Îmi doresc, de asemenea, ca VR-ul și AR-ul să se ia mai în serios; studiourile indie să crească și să înflorească frumos; și cei care fac jocuri multiplayer să găsească o soluție pentru ca jucătorii lor să fie mai civilizați să eradicheze hackingul.

Trăgând linie, aș vrea să îmi spui părerea ta, aici, în comentarii. Cred că ai nevoie de un Beck’s că sigur ai multe de zis :) 

La sfârșit de an vreau să îți urez Sărbători grozave, co-op cu familia și băute responsabile, preferabil cu Beck’s!

Game on fericit!

Photo Credits: arhiva personală

Acest articol nu are comentarii. FII TU PRIMUL

Trebuie să fii logat pentru a putea comenta.